04/12/2014
Atrium Brussels lance le WIP
Un pop-up store and so much more…
A partir du 5 décembre, le WIP - Work In Progress - accueille le Belgian Concept Store, un collectif d’une dizaine de créateurs et vendeurs aux produits 100% made in Belgium. Une offre raffinée, en adéquation avec le positionnement commercial et les attentes des clients du quartier.

Avec l’ouverture du WIP, Atrium Brussels entend offrir aux starters bruxellois une opportunité de tester leur concept à moindre coût tout en luttant contre la vacance commerciale. D’autre part, l’Agence veut profiter de sa présence au cœur de la rue de Namur pour se pencher sur l’identité et le positionnement d’une des artères probablement les plus sous-estimées de la capitale.

A la confluence des quartiers Porte de Namur, Boulevard de Waterloo, Toison d’Or et Mont des Arts, la rue de Namur peine à capter les flux des clients générés par les rues voisines. En témoigne une instabilité commerciale matérialisée par un turn over anormalement élevé des boutiques. Celle-ci constitue pourtant un axe stratégique majeur pour assurer le lien commercial entre le Centre et le Haut de la Ville.

Signe d’un dynamisme renaissant, un grand chantier de reconversion est en préparation dans un ancien ministère. Pour soutenir cette tendance ascendante et éviter que cet espace de 500 m² reste vide pendant la procédure de permis d’urbanisme , Atrium Brussels, avec le soutien de la propriétaire Sophie Le Clercq (administrateur délégué de JCX) a mis en place une occupation commerciale temporaire. En mettant le lieu à disposition de candidats commerçants aux concepts innovants et de qualité, l’objectif est de tourner les projecteurs sur la rue et générer ainsi des effets vertueux pour tous les commerces avoisinants.

Parallèlement, Atrium Brussels entend faire du WIP un espace de réflexion active et participative sur la rue de Namur. Par des exercices projectifs et des panels d’usagers et commerçants, l’Agence souhaite approfondir son expertise du quartier afin de mieux appréhender les possibilités d’actions efficaces à entreprendre au sein de ce dernier. En plus d’un shopping haut de gamme, les clients du Belgian Concept Store et visiteurs du WIP pourront ainsi se prêter au jeu de tests et d’enquêtes destinés à recueillir leur vision et leurs attentes du quartier en vue d’augmenter le pouvoir d’attraction d’un axe majeur, reliant les deux pôles commerciaux les plus actifs de la Région.
Contact
Thibaut Deffrennes

Manager, Atrium
+32 2 512 01 71
tdeffrennes@atrium.irisnet.be
Atrium Brussels est l’Agence Régionale du Commerce. Elle stimule le développement commercial. Elle renforce l’identité des quartiers commerçants en améliorant leur environnement. Elle met en œuvre une stratégie de marketing urbain et promeut le commerce bruxellois.
04/12/2014
Atrium Brussels stelt WIP voor,
een pop-up store and so much more…
Vanaf 5 december, ontvangt WIP - Work In Progress – de Belgian Concept Store. Dit is een collectief van een tiental ontwerpers en verkopers van producten die 100% made in Belgium zijn. Ze bieden een verfijnd aanbod aan dat volledig in overeenstemming is met de commerciële positionering en de verwachtingen van de klanten van de wijk.

Met de opening van het WIP, biedt Atrium Brussels aan de Brusselse starters de mogelijkheid om hun concept uit te proberen met een minimum aan kosten en, tegelijkertijd, wordt de leegstand van de handelspanden aangepakt. Anderzijds wil Atrium Brussels voordeel halen uit haar aanwezigheid in het hartje van de Naamsestraat om meer te weten te komen over de identiteit en de positionering van één van de, naar alle waarschijnlijkheid, meest onderschatte straten van de hoofdstad.

Daar waar de wijken Naamsepoort, Waterloosesteenweg, Gulden Vlies en Kunstberg samenvloeien, probeert de Naamsestraat haar graantje mee te pikken van de klanten die aangetrokken worden door de nabij gelegen straten. Getuige van de onstabiele commerciële situatie is de abnormale hoge turn over van de winkels. Nochtans is de Naamsestraat een straat met een strategische toplocatie die de commerciële link kan maken tussen het centrum en het hoger gelegen deel van de stad.

Als één van de tekenen dat de wijk opnieuw dynamiseert zien we dat de voorbereidingen voor het wijzigen van de bestemming van een oud ministerie bezig zijn. Om deze opwaartse tendens te steunen en om te vermijden dat deze ruimte, met een oppervlakte van 500m², leeg blijft staan tot het verkrijgen van de stedenbouwkundige vergunning is Atrium Brussels, met de steun van Sophie Le Clercq (afgevaardigd bestuurder bij JCX), gestart met een project voor een tijdelijk commercieel gebruik van de ruimte. Het doel is de straat opnieuw in de schijnwerpers te plaatsen door dit pand ter beschikking te stellen van potentiële handelaars en, op die wijze ook een gunstig aanzuigeffect te creëren voor de omliggende handelszaken.

Daarenboven wil Atrium Brussels van het WIP een ruimte maken waar actief nagedacht kan worden over de Naamsestraat. Met de hulp van toekomstgerichte spelletjes, enquêtes, gebruikers panels,… wenst Atrium Brussels haar ervaring met de wijk te verdiepen om te begrijpen welke doeltreffende acties er in ondernomen kunnen worden. Bovenop het winkelen in stijl zullen de klanten van het Belgian Concept Store en de bezoekers van het WIP kunnen deelnemen aan diverse tests en enquêtes. Die zullen gebruikt worden om de visie en verwachtingen van de klanten zelf, voor de wijken te verzamelen. Op die manier willen ze de aantrekkingskracht van deze straat, die de link maakt tussen de twee meest actieve handelswijken van het gewest, verhogen.
Contact
Thibaut Deffrennes

Manager, Atrium
+32 2 512 01 71
tdeffrennes@atrium.irisnet.be
Atrium Brussels is het Gewestelijk Handelsagentschap. Het stimuleert de commerciële ontwikkeling. Het versterkt de identiteit van de handelswijken door hun omgeving te verbeteren. Het werkt een strategie van stedelijke marketing uit en promoot de Brusselse handel.